Superstandaard klasse 2018

Reglement

Artikel 15:

Super-standaard klasse

Ten aanzien van het voertuig is verplicht:

a. Met een auto deel te nemen die voorzien is van Max. vier cilinders, Max. 1999 cc, van standaard tot multi kleppers.

b. Geen vierwiel aandrijving, wel eventueel spare differentieel.

c. Toegestaan zijn enkele & dubbele carburateurs, monopoint, multipoint, injectie motoren als ook dubbele webers evt. afgeplugde motoren zijn eveneens toegestaan. VANAF 2007 ZIJN OOK GASKLEPHUIZEN TOEGESTAAN. (programmeerbare injectie systemen) Echter geen turbo(s) of g- lader(s) of compressors.

d. De radiateur mag zich onder de motorkap bevinden, verplaatsen achter in de carrosserie is toegestaan mist goed afgeschermd en deugdelijk bevestigd. (dit wordt in deze bepaald door de keuringscommissie qua veiligheid en bevestiging). Reservoir afdekken.

e. Geen enkele versteviging is toegestaan, alleen een extra pijp tussen de kooi aan de voorzijde die onder de benen langsloopt, evt. ook bevestigt aan de tunnel van de auto. Per 2013 is er ook een pijp vanaf de kooi naar de voor schokbrekers toegestaan. (zie tek. laatste pag.)

f. Het benzine tankje moet tussen stoel en achteras achterin worden geplaatst, mag ook per 2009 bevestigd worden aan de rolbar mits goed en veilig bevestigd. De tank ont-/beluchting dient zo gemonteerd te zijn, dat als de auto over de kop slaat geen vloeistoffen uit de tank kunnen lopen. Door een spiraal te vormen van de slang of een keerklep tussen de slang. alvorens de tank door de bodem van de carrosserie te laten ontluchten! Dit wordt bepaald door de keuring.

g. Zwaardere schokbrekers zijn toegestaan, echter schokbrekers zonder “potje”

h. Trekhaak niet toegestaan.

i. Motorsteunen mogen worden verstevigd dan wel worden verzwaard, geen eigenbouw.

j. Om met één bestuurder in het voertuig aan de wedstrijd deel te nemen.

k. Alle soorten luchtbanden zijn toegestaan. Noppenbanden zijn VERBODEN.

l. Motorkap (voorzijde) op twee punten met bout bevestigen.

m. De bumpers voor en achter moeten worden verwijderd. Tussen de originele bumper steunen (langs balken) mag voor de auto een 42 mm of 5/4 duims pijp worden geplaatst. Indien een standaard auto geen metalen bumpersteunen heeft dan mag de 42 mm pijp aan de voorzijde van de auto tussen twee plaatjes van 10 bij 50 mm met een Max. lengte van 25 cm worden gelast, HOEKLIJN IS NIET TOEGESTAAN .

n. Voor zover niet is aangegeven mag aan de carrosserie niets worden gewijzigd, het moet een standaard carrosserie zijn. Aan de carrosserie is geen enkele vorm van versteviging toegestaan, bij schade mag je repareren, tot hoever wordt te allen tijde bepaald door de keuringscommissie. Reparatie maximaal met plaat (niet gezet of omgevouwen) van 1mm dik afmetingen 100x100mm met een minimale hart op hart afstand van 100mm.

o. De stoel MOET in deze klasse uit één gedeelte bestaan, dus een kuipstoel, welke middels een deugdelijk frame aan de kooi/vrij van de bodem dient te worden gemonteerd.

p. IJzeren plaat boven op de rolkooi is toegestaan, mits deugdelijk bevestigd en minimaal 4 millimeter dik is

q. Betreffende de rolkooi is toegestaan dat er een schouderstang geplaatst mag worden (dit is niet verplicht) deze dient dan echter deugdelijk bevestigd te zijn, zo niet mag deze ter plekke worden verwijderd. Tevens wordt ook toegestaan om de rolkooi door de B-deurstijlen heen te maken, echter wel zo kort mogelijk acht de deurstijlen ombuigen. maximaal 100mm na b-deurstijl dient de buis om te buigen dan wel te stoppen.

r. Draagarmen mogen worden verstevigd, (dus geen eigenbouw constructies) ophangpunten dienen origineel te blijven. Draagarmen mogen worden voorzien van sterkere rubbers, geen unibolts. Ditzelfde geldt voor stuurstangen. Deze mogen worden verstevigd echter niet voorzien van unibolts of eigenbouw.

s. Betreffende de kooiconstructie, 3 buizen (stangen) aan de bestuurders kant. Zowel horizontaal als verticaal.

t. Het is ook toegestaan om met een veerpoot brug te rijden, is geen verplichting, deze mag NIET verbonden zijn aan de rolbeugel. Maximaal 1 buis/pijp.

u. Neus mag worden dichtgemaakt met plastic maximaal 2 mm.   Front mag vervangen worden door maximaal 1 horizontale buis 25mm wanddikte 2,8mm en maximaal 4 verticale buizen 25mm wanddikte 2,8mm. Het is niet toegestaan het originele front in combinatie met een horizontale dan wel verticale buis toe te passen.

       

 

 

Super-standaard klasse:                    (Reglement ACON)

Ten aanzien van het voertuig is verplicht:

1. Al het glas te verwijderen met uitzondering van de binnenspiegel.

2. Het linkergedeelte van de voorruit evenals het linkerportier te voorzien van betonmat, mazen maat 5X5cm, minimale dikte ijzer: 4 mm; voor bij het voorruitgedeelte mag men aan de bovenzijde 15 cm afdekken met stalen platen voor reclame.

3. Met een auto deel te nemen die bestaat uit een compleet standaard carrosserie geen delen uitgeslepen.

Voor zover niet is aangegeven mag aan de carrosserie niets worden gewijzigd, het moet een standaardcarrosserie zijn met standaard wielbasis en spoorbreedte. compleet met origineel dak, bodemplaat,complete deuren, spatborden, schutbord, binnenschermen, kokerbalken voorfront en achterpaneel.

Dichtmaken voorfront met een plaat van max 1mm dikte toegestaan.

4. De motor moet in dit carrosserie origineel zijn toegepast door de fabriek en is voorzien van maximaalzes cilinders.

Toegestaan zijn alle soorten inlaat systemen (dubbele carburateurs, multipoint, injectie motoren met gasklephuizen met programmeerbare injectie systemen), niet toegestaan zijn turbo(s), g - lader(s) of compressors.

5. Motorscheidingswand (schutbord) standaard. Uitbouw of openingen t.b.v. waterslangen is toegestaan zolang er geen contact kan ontstaan (middels dichte plaat) tussen rijder en motoronderdelen, dit geldt ook voor de uitlaat tot achter de stoel.

6. Versnellingsbak moet uitgevoerd zijn met H schakelpatroon, geen vierwiel aandrijving, wel toegestaan is een sper differentieel en aangepaste versnellingen.

7. Alle delen van de wielophanging moeten standaard zijn, ze mogen worden verstevigd, spoorverbreders zijn toegestaan maximaal 1 cm dik. Als er een subframe wordt toegepast de originele gebruiken.

8. Gordelsluiting op zij-rek (geen elastiek etc.) wel met gat om van buitenaf te openen.

9. Schokbrekers vrij, mits op originele plaats gemonteerd en bevestigd.

10. Trekhaak niet toegestaan.

11. Motorsteunen vrij.

12. Om met één bestuurder in het voertuig aan de wedstrijd deel te nemen.

13. Velgen zijn standaard maat velgen van staal of lichtmetaal.

14. Banden uitsluitend M en S profiel, max. 10 mm diep. De breedte loopvlak van de band mag maximaal 195 mm zijn. Geen blokken of noppenbanden. Reservebanden moeten aan dezelfde eisen voldoen als wedstrijdbanden, andere banden zijn niet toegestaan in het rennerskwartier.

15. Motorkap (voorzijde) op twee punten bevestigen.

16. De bumpers voor en achter moeten worden verwijderd. Tussen de originele bumper steunen (langs balken) mag voor de auto een 42 mm of 5/4 duims pijp worden geplaatst. Indien een standaard auto geen metalen bumpersteunen heeft dan mag de 42 mm pijp aan de voorzijde van de auto tussen twee plaatjes van 10 bij 50 mm met een Max. lengte van 25 cm worden gelast, als de spatborden los komen te

zitten aan de voorzijde mogen deze door plaatwerk of verbinding van plaat bevestigd worden aan het carrosserie.

17. Aan het carrosserie zijn alle verstevigingen toegestaan mits binnen het originele carrosserie, dus niet zichtbaar van buiten af. Auto moet het originele model behouden. Doorgeslepen dakstijlen moeten alle rondom gelast zijn. Aan de voor en achterkant van de auto moet een kettinkje bevestigd zijn om te slepen.

18. Minimaal gewicht auto 900KG maximaal 1200KG.

19. Duidelijk zichtbare (werkende) massaschakelaar met de bediening ter hoogte van het midden van het voorraam.

20. Werkend remlicht.

21. Verlaagde portieren zijn niet toegestaan, originele hoogte van de deurbeplating dient gehandhaafd te blijven.

22. De deur mag vastgelast worden.

23. Betreffende de rolkooi is toegestaan dat er een schouderstang geplaatst mag worden (dit is niet verplicht) deze dient dan echter deugdelijk bevestigd te zijn, zo niet mag deze ter plekke worden verwijderd. Tevens wordt ook toegestaan om de rolkooi door de deur heen te maken. Alle delen van de wielophanging moeten origineel zijn en mogen worden verstevigd, (dus geen eigenbouw constructies).

24. Men mag op het rechte eind elkaar alleen van achter aanvallen en leunen in de bocht.

Moedwillig inrijden op stilstaande / uitgevallen auto’s zal worden bestraft met diskwalificatie

      

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

30.07 | 15:24

Is de stand al bijgewerkt na de Beemster-cross?

...
29.05 | 20:31

Goed verhaal... snelle autos die in Friesland rijden komen uit NH

...
25.05 | 15:39

Autocross in Friesland, daar gebeurt het echte, snelle, harde, ruige werk. Bloedsnelle wagens, keiharde banen, volop publiek! Veel strijd en nooit gejank. F

...
07.04 | 00:22

autocrossen van de ACO.

...
Je vindt deze pagina leuk
Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen
ADVERTENTIE