Artikel 14:
Standaardklasse:
Ten aanzien van het standaard voertuig is het verplicht:
A
. Met
een standaard auto aan de wedstrijd deel te nemen met maximaal 4 cilinders,
maximaal 1999 cc, 8 klepper met enkele carburateur/monopoint
of 16 klepper met maximaal 1600cc
,met
injectie/ enkele carburateur/monopoint geen drukvulling of variabele
nokkenastiming. Motor dient te behoren bij de carrosserie of merk.
Het inlaat systeem/brandstof systeem dient te behoren
bij de motorcode en mag niet uitgewisseld worden.
B
. Geen vierwiel aandrijving of
sperdifferentieel.
C. Het is toegestaan de
radiateur te verplaatsen naar de binnenzijde van de auto,
mits goed afgeschermd en
deugdelijk bevestigd (dit wordt in deze bepaald door de keuringscommissie qua
veiligheid en bevestiging).
Het
complete systeem (buizen, slangen, radiateur, pomp en reservoir) dient
afgeschermd te worden met minimaal 1mm metaal. Koelbuizen dienen uit metaal vervaardigd
te zijn. Slangen moeten voorzien zijn van een canvas mantel. Het systeem mag
uitgerust worden met een elektrische pomp. Bij een lekkage mag er nooit gevaar
ontstaan voor coureur, medecoureur of baanpost. Hier zal streng op gekeurd
worden. De bevestiging van de radiateur mag geen enkele vorm van versteviging
geven aan de carrosserie.
D
. Geen enkele versteviging is
toegestaan (ook geen purschuim); zand enz.
E.
Het benzinetankje mag tussen
stoel en achteras achterin worden geplaatst; voorkeur heeft het dat deze
bevestigd wordt aan rolbeugel met minimaal 4 M8 bouten. Indien de tank aan de carrosserie
wordt bevestigd dient deze voorzien te zijn van minimaal een contraplaat. De
tank dient goed te zijn afgesloten met een METALEN dop voorzien van
afdichtingsring. De tank ont-/beluchting dient zo gemonteerd te zijn, dat als
de auto over de kop slaat geen vloeistoffen uit de tank kunnen lopen. Door een
spiraal te vormen van de slang of een keerklep tussen de slang, alvorens de
tank door de bodem van de carrosserie te laten ontluchten! Dit wordt bepaald
door de keuring.
F
.
Aangepaste versnellingsbak is niet toegestaan en alle versnellingen moeten schakelbaar
zijn en werkend tijdens de gehele wedstrijddag;
G.
Uitlaat is vrij vanaf het
complete spruitstuk
H.
Standaardschokbrekers of
vervangingsdempers toegestaan, geen instelbare varianten. Vervangingsdempers
mogen geen dikkere zuigerstang hebben dan origineel geleverd en niet
verstelbaar zijn. Ook mogen schokdempers niet aangepast worden
(verlast/verstevigd)
I.
De
trekhaak moet van de auto worden verwijderd;
J.
Motorsteunen en ophanging moeten
origineel zijn, mogen niet worden verstevigd c.q. gelast; ook
opvulling of aanpassing is op geen enkele manier toegestaan
(ringen/moeren/hout/plaatjes/etc.).
K.
Om met één bestuurder in het
voertuig aan de wedstrijd deel te nemen.
L.
Dat er geen motor van een ander
merk auto wordt ingebouwd en gebruikt wordt als aandrijving in een afwijkende
carrosserie. Dus standaard motor in standaard auto en het motornummer en de
motorcode moeten duidelijk leesbaar zijn; DUS GEEN MOTORFIETS ONDERDELEN. //
M.
Banden:
rijden met standaardbanden of m. en s. banden. Bandbeschermers (flappen) zijn
toegestaan. Het opsnijden is toegestaan tot maximaal 1 cm. diep en 1 cm. breed; onafhankelijk
van profiel.
N.
Motorkap maximaal op 2 punten
bevestigen aan front met maximaal 12mm bevestigingsmiddelen. Bevestigingspunten
mogen alleen verbonden zijn met het front. Niet met de kokerbalk of andere
delen van de auto.
O.
De kunststof bumpers (voor en
achter) moeten worden verwijderd. Tussen de originele bumpersteunen aan de
voorzijde (langs balken) mag voor de auto een 42 mm of 5/4 duims pijp worden
geplaatst. Indien een standaard auto geen metalen bumpersteunen heeft, dan mag
de 42 mm pijp aan de voorzijde van de auto tussen twee plaatjes van 10 bij 50
mm met een maximale lengte van 25 cm worden gelast; hoeklijn is niet
toegestaan.
Originele metalen bumpers aan de voorzijde mogen
gemonteerd blijven.
Aan de achterzijde dienen
alle onderdelen van de bumper gedemonteerd te zijn.
P.
Voor zover niet is aangegeven
mag aan de carrosserie niets worden gewijzigd, deze moet standaard zijn. Dus
ook uitslijpen carrosserie is niet toegestaan. Bodemplaat niet uitgezonderd,
vluchtluik aan passagierszijde maximaal 500x500mm, achterkant niet.
Q
. Reparatie
maximaal met plaat (niet gezet of omgevouwen) van 1mm dik afmetingen 100x100mm
met een minimale hart op hart afstand van
200mm.
Deur
aan bestuurderszijde mag worden gefixeerd door maximaal 2 plaatjes met
afmetingen 30x100mm dikte max 1mm aan de slotzijde. Aan scharnierzijde mag niet
worden gelast en dient de deur bevestigd te zijn aan originele scharnieren.
R. Monopoint injectie motoren mogen
worden omgebouwd tot carburateur motor, mits de gestelde norm voor de motor
zoals genoemd in het reglement niet wordt overschreden.
S.
Geen enkele cabriolet
carrosserie is toegestaan (dus ook geen ombouw van dit casco met een ijzeren of
stalen dak van een standaard carrosserie).
T
.
In
deze klasse wordt een kuipstoel sterk geadviseerd, dit
is echter niet verplicht. Indien een standaard stoel wordt gebruikt dient deze
op de originele punten vast te zitten. Kuipstoel mag niet direct op de
bodemplaat gemonteerd worden.
U.
Het is niet toegestaan om met
een VW Corrado deel te nemen. Een VW Corrado is wel toegestaan in de
Verstevigde en Super -Standaard klasse.
V
. Kippengaas mag voor de radiateur
geplaatst worden. Gaas van metaal met een minimale maaswijdte van 10x10mm
maximaal 1mm dik.
De complete
voorzijde mag dicht gemaakt worden met gaas zoals eerder beschreven. Maten
worden sterk gehanteerd en hier wordt op gecontroleerd.
W.
Inspectiegaten
in het dak die te allen tijde te openen zijn in alle hoeken van het dak waar
kooibuizen elkaar raken en aan elkaar zijn gelast zijn verplicht.
X.
Het is toegestaan om
binnen een merk gebruik te maken van verschillende onderdelen van verschillende
carrosserieën zonder deze aan te passen en mits dit geen conflict geeft met een ander artikel uit dit reglement.
Y.
Het is alleen toegestaan
om revisieonderdelen te gebruiken tot 5,5%van
de originele geleverde maten
en/of onderdelen.
Z.
Het is
toegestaan om een motor met hydraulische klepinrichting om te bouwen naar
mechanische klepinrichting. Het aanpassen van onderdelen in de cilinderkop
is niet toegestaan.
AA.
Het is toegestaan om
‘’andere’’ velgen te gebruiken en deze om te boren naar een andere steekmaat.
Gaten mogen niet overlappend zijn. Oude gaten dichtlassen.
BB.
Schakelmechaniek
dient origineel bij het merk te horen. Het is toegestaan om het schakelsysteem
om te bouwen naar kabelschakeling mits dit geen versteviging geeft aan
motor(steun)/versnellingsbak/carrosserie.
CC. Wielophanging
mag niet voorzien zijn van sportrubbers.
DD.
Na de wedstrijd wordt er geloot voor een herkeuring op
externe locatie.
EE. Beslissing van de
keuringscommissie is ten alle tijden bindend.
Bijlage voorbeeld rolkooi minimale configuratie: